Models de Líders

Què tenen en comú Jaume Alsina, Indira Gandhi, Angel Olaran, Amancio Ortega, Tortell Poltrona i Jordi Pujol?

Són líders. Cada un d’ells ha marcat un camí a seguir. Han fet història. Són excel•lents en moltes àrees i tots tenen una visió estratègica de futur.

Els apassiona la seva feina, empresa o ideologia. Viuen intensament. Tenen seguidors i desenvolupen el seu propi mètode. Són un model a estudiar en les escoles de negocis d’arreu del mon.

Nosaltres també ho hem fet. Alumnes i professors del programa de Lideratge de la Universitat de Lleida hem realitzat una investigació per saber com es construeixen els líders.

Els líders, tenen valors, arrels i els son fidels. Són coherents amb si mateixos. Transmenten confiança i credibilitat, perquè fan el que son i son el que fan.

El propi Gandhi tenia una actitud estratègica. Preferia la negociació a l’enfronament. “Amb el puny tancat no es poden encaixar les mans”.

Amancio Ortega va viure la pobresa de la postguerra i amb només dotze anys, va haver de deixar l’escola per a treballar dur, a l’igual que molts altres. Als 23 creà la seva propia empresa, perquè sentia la necessitat d’explorar el seu propi talent. “En aquest punt, és on es diferencien els emprenedors de la resta de les persones, perquè la sang et bull, el cap et bull i el teu cerbell no para d’explorar noves iniciatives i expectatives”.

Amancio Ortega havia aprofitat els seus deu anys com a empleat per a fer-se una veritable xarxa de contactes.

Angel Olaran, conegut a l’Àfrica com Abba Malaku (l’àngel de Deu) és un missioner de la ordre dels Pares Blancs. La seva raó de ser és ajudar als altres. “Crec que el desenvolupament personal està en funció del treball que jo pugui fer per els altres. Desenvolupar el que jo tinc, però no per mi, sinó per a posar-lo al servei dels altres. D’aquesta manera jo desenvolupo també la meva personalitat”.

Tortell Poltrona, pallasso, director del Circ Cric. Va reinventar el Circ en l’època franquista, on tots venien del teatre religiós. No hi havia cap referent anterior. Tenia visió de futur i va saber relacionar-se dins el mon de la cultura catalana. “Tothom porta un pallasso dintre. El problema és que, tret d’alguns casos, el matem a l’adolescència, moment en què s’aprèn a dir mentides sense que se’t noti a la cara”.

Jordi Pujol, catalanista, expresident de la Generalitat de Catalunya, Doctor en medicina. Té una constant a la vida “la autoformació”. Amb 11 anys, contempla un paissatge desfet per la Guerra Civil. Per primer cop pensa en un repte per el futur: reconstruir Catalunya. És la seva misió: reestablir la democràcia i dotar al país d’identitat social, econòmica i política. “Hem de ser capaços de viure la nostra identitat de forma oberta i integradora, però també transmissora dels nostres valors de sempre”.

Jaume Alsina, fundador del Grup Alimentari Guissona, empresa líder en el sector carni i referent destacat de la indústria agroalimentària i el desenvolupament rural a Catalunya. En els anys 1980 creà un fons de previsió i aconseguí que els cooperativistes entreguessin la meitat dels seus beneficis per recuperar-los en èpoques de crisi. “Han passat 50 anys i Guissona, aquella petita llavor, després de plantar-la i cuidar-la durant un munt de anys i per part de moltíssimes persones, s’ha fet un arbre gran que dóna treball o ajuda a tenir-ne a milers de pagesos, grangers i empleats, catalans i d’altres orígens, als que permet guanyar un sou, i així tenir la seva casa, mantenir la família i fer-se grans el seus fills”.

Són solidaris, contagien humanitat, són emprenedors, entusiastes, perseverants, estratègics, amb una excel•lent xarxa de contactes i una fe indeleble en les seves idees, en la seva visió, en el seu projecte i en el futur.

I nosaltres, podem esdevenir líders?

Sara Sampedro Escuer. Directora de INGENIO, ESCOLA DE LIDERATGE i del MÀster en direcció i LideraTGE DE LA udL. economista, investigadora i doctoranda en educació.

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s